WEBSHOP CHECKLIST

ha nem tudod, hogyan kezdj hozzá

Ezekre figyelj

ha webshopot szeretnél

# Egyedi vs. bérelhető WEBSHOP 

A webshop létrehozásához szükség van szakemberre, azaz programozóra/webdesignerre, akik elkészítik számodra a webáruházat, annak minden funkciójával, és designjával együtt, vagy elkészítheted saját magadnak is, amire a bérelhető webáruház ad lehetőséget.

Kétféle webáruház készítésére van tehát lehetőséged:

Mi a különbség?

Egy bérelhető webshop esetében (pl. Shoprenter, Shopify) rengeteg, előre elkészített sablon közül választhatsz. Habár a bérelhető webáruház jóval olcsóbb, mint egy egyedi fejlesztésű, sok kompromisszumot kell kötni, nem tudod igazán személyre szabni, ami egy idő után a bevétel növekedését is befolyásolni fogja.

Mit jelent ez a gyakorlatban?

A bérelhető megoldások sokszor nem teszik lehetővé a mobilshop nyitást, nem tudnak pl. eltérő pénznemeket kezelni, és az egyedi marketing funkciók terén is szűk a mozgástér. Nem elhanyagolható tényező, hogy a bérelhető webshopok rugalmatlanul kezelik a maximális termékszámot, vagyis az ár csak addig kedvező, amíg nincs sok termékünk. Kizárólag előre megszabott design sablonokból lehet választani, és ha ezeket egyedileg szeretnéd módosítani, akkor összetett és költséges feladattal fogsz találkozni. Ezzel szemben az egyedi fejlesztésű webshopot korlátlanul a saját igényeidre tudod szabni, így megtérülő befektetés lehet vállalkozásod számára.

Költségek:

A költségek függnek a webáruház típusától, a fejlesztő bérétől stb.

  • Bérelhető webáruház: Havi pár ezer forintos költséggel indul (ha magadnak készíted el)
  • Saját fejlesztésű webáruház: pár 100.000 Ft-os végösszeggel számolhatsz, azonban jó szakember választása esetén teljesen kiszolgálja az igényeidet mind design, mind funkciók tekintetében.

# Domain, tárhely, SSL

Az alábbiak beüzemelése webfejlesztői feladat, viszont ezek éves költségeivel, illetve a domain név kiválasztásával Neked is foglalkoznod kell.

Tárhely választás

A weboldalad kifogástalan működéséhez elengedhetetlen egy jó tárhely szolgáltató, hiszen a tárhely a weboldalad motorja, így fontos, hogy a tárhely megfelelő gyorsaságot biztosítson. A weboldalad gyors betöltődését nem csak a látogatók, hanem a Google is szereti.

Költsége pár ezer forinttól pár tízezer forintig terjed évente.

Domain-név

Domain vásárlásnál tulajdonképpen bejegyzed a vállalkozásodat az internetes térbe. Az én esetemben ez a https://webjungle.hu/.

A domain-név lesz a weboldalad neve/címe, ezt írják be a látogatók a böngészőbe. Ennek átlagos költsége 2000-3000 Ft/év. A vállalkozásod elnevezése előtt érdemes utánanézni, hogy szabad-e a hozzá választott domain név is.

Az  ellenőrzést megteheted ezen az oldalon: https://www.domain.hu/

SSL-tanúsítvány

Ahhoz szükséges, hogy weboldaladat „Biztonságos webhelyként” indexelje a Google. Keresőoptimalizálási és komoly biztonsági jelentősége van, bizonyos tárhelyszolgáltatóknál ez jár a tárhely előfizetéshez.

Ennek éves díja 4000-8000 Ft.

Egy biztonságos oldalnál ezt kell látnod:

# A termékek fotózása

Ahhoz, hogy minél inkább meghozd a látogatók kedvét a vásárláshoz, a termék fizikai érintése, kipróbálása nélkül, minél profi fotókat kell használnod a weboldalon. Ha a termékfotózást otthon és költséghatékonyan szeretnéd megoldani, a fotókat akár Te is elkészítheted, okostelefonokkal ma már szuper képeket lehet készíteni.

Költsége: Fotós felkérése esetén, tízezres nagyságrenddel kell számolnod, ha stúdiófotózást szeretnél (egy napra). Termékenként számolva pedig párszáz forinttól 1-2 ezer forintos ár/ termékkel kell számolnod.

# Pénzügyi tranzakciók

A webáruházban érdemes többféle fizetési módot felkínálni a vásárlóknak, ami lehet:

A legtöbb esetben egy harmadik félen keresztül megy végbe a pénzügyi tranzakció, így sajnos a jutalék levonásával is számolnod kell.

Költsége: 0.5 – 3% a tranzakció összegéből, plusz bizonyos esetekben, egyszeri szerződéskötési díj (pár tízezer forintos összeg).

# Csomagolás

Szuper, ha az első megrendelések megérkeznek. És hoppá…valamibe csomagolnod kell a megrendelt termékeket, ami lehetőleg pénztárca és környezetbarát is.

Szükséges a kartondoboz, vagy elég egy légbuborékos boríték? Milyen térkitöltő anyagok vannak? Azt is mérlegelned kell, milyen költségekkel jár a csomagolás és hogyan hat ez a szállítási díjra. A teljesség igénye nélkül bemutatok pár csomagolóanyagot.

Nagy előnye, hogy nagyon sokféle méretekben kapható, mindegyik futárcég elfogadja, és környezetbarát, ugyanis újrahasznosított papírból készülnek, és ismételten újrahasznosíthatóak. 

Hátránya azonban, hogy általában szükség van valamilyen térkitöltőre, hogy a termék ne mozogjon/sérüljön meg.

Egy átlagos kartondoboz méretétől és típusától függően nettó 100-800 Ft/db áron kapható.

Különféle méretekben kapható. Nagyon praktikus, hogy ha kisebb méretű termékeket kell feladni, viszont a műanyag légbuborékos borítás miatt kevésbé környezetbarát. A kartondobozzal ellentétben sokkal gyorsabb és egyszerűbb a csomagolás. 

Egy légbuborékos boríték mérettől függően áltagosan nettó 20-40 Ft/db-os áron kapható.

Ha a kartondobozos csomagolást választjuk, akkor érdemes térkitöltőt használni a termék védelme érdekében. A leggyakoribb térkitöltő anyagok pl. fagyapot (környezetbarát opció), térkitöltő hab (biológialilag lebomló), többrétegű hullámkarton stb.

#Szállítás

Egy webshopban való vásárláskor döntő szerepe van, hogy a vásárló milyen szállítási módok közül választhat, és milyen szállítási költséget kell megfizetnie, így sok webshop esetében a vásárló akár 3 féle szállítási mód közül is választhat. A webshopok többsége bizonyos kosárérték felett ingyenes szállítást biztosít, így a webshop tulajdonos számára sem mindegy, milyen költséggel kell számolnia.

Személyes átvétel

Ha van lehetőségünk, netalán üzlethelyiségünk, akkor mindenképp érdemes lehetővé tenni a vásárló számára a személyes átvételt, ugyanis ez egyik fél számára sem kerül plusz költségbe.

Házhozszállítás

A házhozszállítás a legkényelmesebb átvételi mód a vásárló számára, aki gyakorlatilag bármilyen magyarországi (vagy külföldi) címre kérheti a szállítást.

Ehhez szerződhetünk számos futárcéggel (a teljesség igénye nélkül): Magyar Posta (MPL), DHL, FedEx, GLS, Sprinter, FürgeFutár, DPD, Express One, G4S, Mixpakk, FámaFutár, Complexpress.

Ugyanakkor a házhozszállítás hátránya, hogy ha a termék olcsó, akkor előfordulhat, hogy a vásárló számára nem éri meg online vásárolni. Emiatt az árérzékeny vevők könnyen választhatják az offline vásárlást, vagy nézhetnek más alternatíva után.

Erre nyújthatnak megoldást az átvevőpontok vagy csomagutomaták, amelyek ötvözik a személyes átvétel és a házhozszállítás kedvező tulajdonságait, ugyanolyan könnyen integrálhatók a webáruházakba, és az ár is kedvezőbb, mint ha a futár házhoz vinné a rendelést.

Átvevőpontok

Nemcsak költség, de időhatékony megoldás is, hiszen a vásárló lakóhelyéhez közeli, általa választott átvevőpontra/csomagautomatába érkezik a csomag és bizonyos határidőn belül bármikor átveheti, amikor ráér.

Emellett, mivel a legtöbb átvevőhelyen bankkártyás fizetés is lehetséges, ami pedig egy újabb fizetési módot is jelent a vásárló számára (utánvétes fizetés bankkártyával). Példák:

#Raktár és logisztika

A szállítási módokon túl gondolnod kell az eladásra szánt termékek tárolására is. Amennyiben kisméretű, vagy kis mennyiségű termékekről van szó, úgy egyszerűbben megoldható a tárolás, akár otthon is, de hosszútávon egy raktár bérlésével is érdemes számolni. Lehetőség van kiszervezett logisztikai szolgáltatót választására is, mint pl. a Webshippy.

# Karbantartás és fejlesztés

karbantartas

A folyamat sajnos nem ér véget a webshop elkészíttetésével, a webshop, mint minden weboldal, folyamatos fejlesztést és karbantartást igényel. Karbantartás alatt értjük az apróbb meghibásodások helyretételét, a weboldalról készített biztonsági mentéseket, WordPress weboldal esetében a bővítmények frissítését (amelyek a webshop funkcióinak ellátásáért felelnek).

Emellett a webshopnak folyamatos fejlesztésre van szüksége, hogy tartani tudja az ütemet a megnövekedett forgalommal. Új funkciók beépítésére mindig szükség van, hogy naprakész legyen, és minél inkább megfeleljen a vásárlók igényeinek, hogy a webshop minél inkább ösztönözze a vásárlást.

Költsége nehezen meghatározható, de több helyen választhatsz kedvező, havi díjas csomagok közül, így komolyabb módosítások esetén is jobban járhatsz (ha a módosítás belefér a csomagajánlat keretei közé).

# Marketing

A marketing a legfontosabb befektetésed, aminek része a webshop is, hiszen gyakorlatilag az online kirakatod. Ha már van egy szép, és funkcionálisan is jól működő webshopod, akkor gondoskodnod kell róla, hogy legyen kereslet a termékeidre.

A legnagyobb megtérülést hozó marketing eszköz a keresőoptimalizálás (SEO), ám ez hosszú folyamat, mire a Google a Te termékeidet veszi előre.

Nem kell azonban csüggedni, népszerű lehetőség a közösségi média marketing, aminek részeként a különböző közösségi média felületeken (Facebook, Instagram, Youtube, Linkedin stb.) jut el a terméked a vásárlókhoz. Ha rendelkezel egy bizonyos követőszámmal, akkor jóval alacsonyabb marketing költségekkel kell számolnod.

A vevőszerzés három fő eleme

Ezeken kívül még számtalan más marketing eszközt/módszert fel lehetne sorolni, érdemes utánanézni és a céljaidhoz igazítani. Az online vevőszerzésnek szerencsére vannak bevált marketing technikái, amelyek eredményessé tehetik a vállalkozást. A jó hír az, hogy ezek a technikák bárki számára elsajátíthatók. Ahhoz, hogy több vevőt és így több bevételt szerezz a webshopodon keresztül, folyamatosan kommunikálnod kell az alábbi marketingeszközök segítségével azokon a felületeken, ahol biztosan eléred a kiszemelt célcsoportodat.

Az online vevőszerzés eszközei, amelyeket használni lehet az ügyfelek sikeres eléréséhez és megtartásához:

Költsége: Egy kisebb kampány (Social Media vagy Google) is tízezres, de akár százezres nagyságrendbe tartozik.

# Könyvelési és jogi költségek

Egy webshop esetében szükség van jogi szakemberre, illetve könyvelőre. A jogi költségek jó esetben egyszeriek, a könyvelést viszont, mint minden vállalkozásnak, havonta kell fizetnie.

Költsége: A könyvelés általában havi 10.000 Ft-tól indul, az adott webshop tevékenységi körétől és forgalmától függ.

# A WEBSHOP nyitás jogi felételei

Mint webshop üzemeltető nagyon fontos, hogy tisztában legyél a jogi feltételekkel is. A webshop üzemeltetéséhez szerencsére nincs szükség sok engedélyre, így például ezekre SINCS szükség:

  • Külön engedély
  • Működési engedély
  • Szakképesítés

Ezekere viszont mindenképp figyelj oda:

Számlaképesség

Minden cselekvőképes magyar állampolgár indíthat online vállalkozást, ehhez bármely vállalkozási formát használhatod (pl. egyéni vállalkozás, Bt., Kft.)

Magánszemélyként csak az online piactereken értékesíthetsz.

Érdemes a webshopban automata számlakészítést beállítáni, pl. Billingo vagy szamlazz.hu fiókon keresztül.

Bejelentés – Tevékenységi kör(ök)

 A tevékenységi körödet a székhely szerinti közjegyzőnél kell bejelenteni, ami a legtöbb webshop a 4791 TEÁOR számhoz, azaz a “Csomagküldő, internetes kiskereskedelem” kategóriához tartozik (a bejelentéshez kérd a könyvelőd segítségét).

A bejelentést 3.000 Ft ellenében lehet megtenni. 

FONTOS! A termékek előállításához, bizonyos termékek forgalmazásához szükség lehet egyéb tevékenységi kör(ök) felvételére, illetve engedélyek beszerzésére, arról se feledkezz meg! Ezekről bővebben írok egy korábbi blogbejegyzésben.

 

Adatvédelmi tájékoztató és Általános szerződési feltételek (ÁSZF)

Mivel ezek már komoly jogi szakértelmet igényelnek, így mindenképpen azt ajánljom, hogy keress meg egy internet-jogokra szakosodott jogászt, aki segít elkészíteni a dokumentumokat, megejteni a bejelentéseket, VAGY hozz létre személyre szabott ÁSZF-et és adatkezelési tájékoztatót az online felületen a Fogyasztó Barát segítségével, amely a jogszabályváltozásokkor automatikusan frissülni fog weboldaldon.

A Fogyasztó Barát segítségével minden jogszabályváltozáskor automatikusan frissülő ÁSZF-ed lehet.

Egyszerű és gyors:

Hozz létre személyre szabott ÁSZF-et és adatkezelési tájékoztatót az online felületen: ügyvéd által elkészített törzsszövegek és a program által felajánlott lehetőségek „összeklikkelésével” és a néhány adat (pl. cégadatok) megadásával.
Másold be (weboldalkészítőd segítségével) a beillesztő kódot a webshop admin felületén, és az ÁSZF megjelenik a webshopban.
Változtasd meg korlátozás nélkül az adataidat, ha szükséges!
Az ÁSZF automatikusan frissül minden vonatkozó jogszabályváltozás esetén a weboldalba helyezett kód segítségével.

A Fogyasztó Barát csomag tartalma:

Bővebb információ, kapcsolatfelvétel a szolgáltató weboldalán: www.fogyasztobarat.hu

Költsége: 25.000 Ft + ÁFA/év

SOCIAL MEDIA

Facebook

Webjungle.hu

Instagram

@webjungle.hu

KAPCSOLAT

Telefon

+36202446777

Email

hello@webjungle.hu

Facebook

KAPCSOLAT

Telefon

+36202446777

Email

hello@webjungle.hu